Posted by SergeJulien on sep 22, 2016 | 0 comments
Met de door het North Sea Jazz Festival toegekende vrije compositieopdracht legde gitarist en Edison-winnaar Reinier Baas de basis voor zijn nieuwe album Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix. Een overwegend instrumentale surrealistische jazz-opera vol met opzwepende improvisaties. Het muzikale epos, opgedeeld in drie delen, stelt het personage Princess Discombobulatrix centraal dat volgens de achtergrondinformatie een spoor van dood en verderf achterlaat. Zonder nog een noot te hebben gehoord, trekt de fraaie coverart van striptekenaar Typex al de aandacht. In een fraaie gelimiteerde editie van de cd, een tinnen box, zit een stripboek, een serie ansichtkaarten en een poster van de hand van de illustrator.
Ondanks ‘opera’ als ondertitel houdt Baas het geheel toegankelijk en optimistisch. Weliswaar zijn er opmerkelijke maatsoorten en melodiecontrasten met elementen uit moderne klassiek muziek, jazz en zelfs rock, het bijzondere effect is de verbinding die Baas legt tussen een orkestrale compositie en jazz. De gapende openingen in de muziek smeert de snarenvirtuoos namelijk dicht met razend knap doordachte improvisaties. De ingenieuze Baas klinkt alles behalve doorsnee, maar juist buitengewoon origineel. De gitarist wordt bijgestaan door een fantastisch gezelschap muzikanten onder wie alt-saxofonist en fluitist Ben van Gelder, basklarinettist Joris Roelofs, drummer Martijn Vink en sopraan Nora Fischer. De groep wordt aangevuld met strijkers, houtblazers en Franse hoorn. Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix is een meesterlijk album vol muzikale verrassingen, een flinke stuwkracht en briljante uitvoering. Eentje voor de jaarlijstjes.
Label: Painted Dog Records
Deze recensie verscheen 26 september 2016 op Jazzzine.