Interview Magos Herrera: “Muziek was mijn roeping.”

Posted by on dec 28, 2013 | 0 comments

magos herrera foto eric v nieuwland160619

She was phenomenal; a gentle wind through the subtle heart of México.” Deze woorden schreef de beroemde jazztrompettist Tom Browne in zijn Facebook-statusupdate over het concert van Magos Herrera tijdens het Jazz Festival Delft afgelopen zomer. Browne, zelf de hoofdact tijdens het festival, stond na afloop als een van de eersten in de rij om een cd van de zangeres te kopen. Opmerkelijk genoeg is deze Méxicaanse diva in Europa nog maar bij een klein publiek bekend, terwijl ze al zeven albums op haar naam heeft staan. Met haar intens broeierige stem mengt Herrera op intrigerende wijze traditionele jazz met invloeden uit Zuid/Latijns-Amerikaanse windstreken. Wie is deze muzikante die in 2008 haar geboorteland verlaat om in New York haar carrière verder te ontwikkelen? En hoe zit dat met de relatie tussen México en jazz? Tijdens haar verblijf in Delft geeft de zangeres tekst en uitleg. 

Foto’s: Eric van Nieuwland

Hoewel cultureel een van de meest imponerende landen ter wereld, roept México niet gauw een associatie op met jazz. Weliswaar is er een breed scala aan muziekstijlen, maar in eerste instantie denk je niet verder dan aan de door mariachi gespeelde ranchero’s. Toch is er een levendige pop- en rockscene én blijkt er sprake van een bescheiden, maar bloeiende jazzhoek. Herrera: “México heeft afgezet tegen de enorme omvang van het land een klein percentage jazzmusici. Maar het zijn wel hele goede muzikanten met wie ik nog steeds het voorrecht heb te mogen spelen. En de nieuwe generatie heeft door de globalisering, de Verenigde Staten als buren en social media betere bagage om de muziek verder te ontwikkelen. Er ontstaat een verfrissende kijk op jazz. Mijn generatie was meer gefocused op traditionele jazz, waar uiteraard niks mis mee is. Toch zie je dat nu veranderen: er komen steeds meer artistieke jazzprojecten met een hedendaagse creatieve visie. Om de jazzscene in México te stimuleren, is het wel belangrijk dat ook de infrastructuur wordt verbeterd: er zijn bijvoorbeeld veel meer promotors en festivals nodig.”

Roeping
Magos Herrera - Jazz Festival DelftHerrera volgt opleidingen aan conservatoria in haar geboorteplaats México Stad en Los Angeles. Ze studeert af in 1992 met een major in jazz vocaal. Hoewel de zangeres zich van jongs af aan voelt aangetrokken tot muziek, realiseert ze zich pas later dat ze er professioneel mee aan de slag wil. Herrera: “Ik groeide op in een familie die veel van muziek en kunst hield. Als kind was ik al snel geboeid door muziek. Ik voelde dat ik er iets mee moest doen, maar ik wist niet in welke hoedanigheid. Ik wilde er vooral bij betrokken zijn. Het werd pas concreet in mijn tienerjaren. Ik raakte toen onder de indruk van een lokale jazzzangeres tijdens een openluchtfestival. Ze betoverde me zodanig met haar improvisaties dat het voelde als een soort bevrijding. Dát was het moment dat ik besefte dat later professioneel zangeres te willen worden. Muziek was mijn roeping.”

Tussen 1997 en 2006 neemt Herrera in México vijf cd’s op en boekt daarmee een succesvolle carrière als jazzzangeres. Daarnaast krijgt ze een eigen tv-muziekprogramma dat haar verder op de kaart zet. Toch zijn haar albums ook weer niet doorsnee jazz. De muziek bevat veel Zuid/Latijns-Amerikaanse invloeden. Herrera reageert bevestigend: “Ik hou veel van Braziliaanse en Cubaanse ritmes en melodieën. Ik denk ook eigenlijk dat mijn platen veel meer in de categorie worldmuziek thuishoren dan jazz. Mijn derde album Pais Maravilla bijvoorbeeld is heel Braziliaans georiënteerd. Ik ben enorm beïnvloed door hedendaagse populaire Braziliaanse muziek. Een van mijn grootste inspiratiebronnen is nog altijd Milton Nascimento. Ik luister al jaren naar hem. Hij heeft zo’n karakteristieke jazzy stem waarmee hij van die lange noten zingt. Ik heb zijn nummer Vera Cruz in het Spaans gezongen op mijn album Distancia. Ik denk dat hij voor veel jazzvocalisten een inspiratiebron is. Voor instrumentalisten ook trouwens; kijk maar naar Wayne Shorter die vaak met hem samenwerkte.”

Jazzwalhalla
Ondanks haar succes in México heeft Magos de drang om zich verder te ontwikkelen als muzikante. Ze voelt zich echter beperkt in de mogelijkheden en besluit daarom in 2008 te verhuizen naar het jazzwalhalla New York. Over haar motivatie licht Herrera toe: “Ik voelde me artistiek en muzikaal gevangen. Ik had behoefte aan uitdaging en wilde mezelf opnieuw uitvinden. Op een gegeven moment zong ik jazzklassiekers van bijvoorbeeld Betty Carter in mijn repertoire. En dat is hartstikke leuk, maar de versies van Betty Carter zijn al uitmuntend. Waarom zou ik die liedjes dan nog doen? Ik wilde graag meer leren en verder experimenteren met world. En dat bleek moeilijk in een periode waarin de jazzscene in México nog met name traditioneel was ingesteld. Toen realiseerde ik me dat het lastig werd om verder door te groeien en besloot ik de stap te wagen naar New York.”

Eenmaal gearriveerd in New York, gaat er voor Magos een nieuwe wereld open. Een wereld waarin ze min of meer opnieuw moet beginnen, ondanks haar rugzak met kennis en ervaring die ze meeneemt uit México. Herrera: “Ik ontdekte in New York een geheel andere visie op muziek. Het kostte me een aantal jaren totdat ik het allemaal begreep. Er bestaat namelijk geen handleiding. Je moet simpelweg spelen en optreden om te zien hoe het werkt. Ook al had ik mijn opleiding, ik wist soms niet hoe ik bepaalde speelwijzen moest omschrijven. Ik hoorde dingen die dieper gingen dan wat ik kende. Dus ik ging verder met het opbouwen van kennis. Ik voelde me soms helemaal naakt te midden van zulke geweldige muzikanten van over de hele wereld. En het is hard werken als je wilt behoren tot de community van muzikanten van een hoog niveau; veel oefenen, onderzoeken en luisteren. Maar het positieve was dat die kwetsbaarheid me ook heel sterk maakte. Op dat moment gebruikte ik mijn stem juist als een conceptie; ik omhelsde de kansen en mogelijkheden waarna alles in een stroomversnelling ging.”

Magos Herrera - Jazz Festival DelftOneindigend leerproces
En snel ging het zeker: binnen een jaar na haar aankomst in New York werkt Magos met grote namen als producer en saxofonist Tim Ries, gitarist Lionel Loueke en pianist Aaron Goldberg. Haar prachtige eerste New Yorkse release Distancia uit 2009 wordt bedolven onder de juichende kritieken en levert haar naast concerten op gerenommeerde jazzfestivals een Grammy-nominatie op. Ook de opvolger México Azul uit 2011 waarop onder meer bassist John Patitucci en pianist Luis Perdomo haar begeleiden, blijkt een succes bij critici en publiek. De verwezenlijking van haar visie en harde werken werpt zijn vruchten af. Toch blijft Magos nuchter: “Voor mij komt de ervaring van muziek maken op de eerste plaats. Dat is de reden waarom ik dit doe. Optreden tijdens het Montreal jazzfestival en genomineerd worden voor een Grammy, is uiteraard fantastisch; het helpt je carrière naar een niveau met betere condities. Maar de echte beloning is dat ik muziek op een andere manier ervaar. Het is een oneindigend leerproces. En dat is geen cliché, ik meen het echt.  Hoe dieper en plezieriger de ervaring, hoe rijker ik me voel. Daarom ben ik er zo door gepassioneerd.“

Magos Herrera geniet van haar carrière die ze in uitgekiende stappen vormgeeft en verder laat groeien. Ze komt over als een voldaan mens, dankbaar waar ze nu staat. Herrera: “Ik ben heel gelukkig dat ik nu al 20 jaar doe waar ik van hou. Ik leef van de muziek en doe dat onder hele aardige omstandigheden. Een gedeelte van je succes hangt gewoon af van de keuzes die je maakt in het leven. Weet wanneer je moet investeren en kan oogsten. Het is meer dan alleen muziek; het heeft ook te maken met een manier van denken en het geloven in je doelen.”

Nieuw album
Een nieuw album van Magos Herrera staat gepland voor release in de lente van  2014. De titel luidt Dawn en komt uit bij het Sony dochterlabel OKeh Records. Herrera werkt op deze plaat samen met multi-Grammy winnaar, producer en gitarist Javier Limón die begin van dit jaar met Nynke Laverman haar album Alter opnam.

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

(Spamcheck Enabled)