Posted by SergeJulien on feb 4, 2016 | 0 comments
Voor de hippe opkomende talenten op het grensvlak van soul, jazz, funk, hip hop en electro moet je toch echt in BIRD zijn. Dat bleek ook weer tijdens het optreden van de veelzijdige Britse Eska in de Rotterdamse club.
Foto: Eric van Nieuwland
Deze van oorsprong Zimbabwaanse singer-songwriter en multi-instrumentalist liet een verpletterende indruk achter met een concert dat nu al kans maakt op een plek in de jaarlijstjes. Na 15 jaar achtergrondvocalen te hebben verzorgd voor diverse artiesten in de Londonse scene, bracht ze in 2013 haar ep The Gatekeeper uit en vorig jaar haar titelloze debuutalbum. Dj, labeleigenaar en platenverzamelaar Gilles Peterson had Eska al langer in de gaten en riep haar uit tot een van de belangrijkste zangeressen in Engeland van dit moment.
Het met een prestigieuze Mercury Prize bekroonde debuut vormde de basis voor haar performance in BIRD dat alle kanten opvloog, maar nergens uit het gareel raakte. Allereerst maakte de opvallende verschijning – zwart gekleed, zilveren oogschaduw, haardecoratie, kolossale schoenen – indruk met haar stem. Een divers instrument dat het ene moment robuust klonk en dan weer intiem en breekbaar, maar steeds ongemeen eerlijk. Muzikaal kwam er een breed spectrum aan genres voorbij die de tijd stil lieten staan: soul, folk, pop, reggae, blues en jazz. Het leek alsof illustere namen als Chaka Khan, Joni Mitchell, Tina Turner, Bob Marley, Jimi Hendrix en Ella Fitzgerald instemmend stonden mee te knikken vanuit de backstage ruimte van BIRD.
Eska stal de harten van de slechts 50 aanwezigen. Een zinderend concert waarover niet alleen nu wordt nagepraat. Zodra deze genre overstijgende dame in dezelfde regionen belandt als collega’s Laura Mvula en Lianne La Havas, zullen we nieuwe fans jaloers maken door te vertellen: Wij waren erbij in BIRD!
Gezien: Eska in BIRD, Rotterdam op 28 januari 2016.